Marketing zawsze był trudną sztuczką. Ale staromodne „cztery P” – produkty, ceny, promocje i miejsca – są w tym momencie przestarzałe. W dzisiejszym świecie ludzie szukają czegoś więcej przed podjęciem decyzji o zakupie od firmy. Współczesna forma tego pomysłu obejmuje 7P – proces (process) i Świadectwo materialne (physical evidence). Do modelu dodano również jeden nowy aspekt: ludzi.
Marketing mix – elementy
Co to marketing mix? Definicja ta odnosi się do narzędzia, które służy do rozwijania oferty firmy. Prawidłowe sformułowanie poszczególnych elementów marketingu mix pozwala zaplanować, co i jak chcą zaprezentować swój przekaz potencjalnym klientom. Bardzo ważne jest zdefiniowanie grupy docelowej (na podstawie danych geograficznych, demograficznych i behawioralnych), aby wiedzieć, jaki rodzaj kampanii marketingowej będzie najskuteczniejszy. Po wykonaniu tej czynności możesz stworzyć atrakcyjną ofertę, która przyciągnie twoją grupę docelową. Marketing mix to zestaw technik, które nadają marce tożsamość i czynią ją bardziej atrakcyjną dla potencjalnych klientów.
Koncepcje marketing mix – przykłady
Marketing mix to wyrażenie, które jest powszechnie używane w świecie marketingu, aby przekazać ideę, że istnieją cztery, często powiązane ze sobą elementy, które z powodzeniem składają się na generowanie oferty dla klientów. Te elementy współpracują ze sobą, aby stworzyć ofertę dla klientów, łącząc się w celu uformowania wszystkich ważnych aspektów wokół niej.
Marketing mix 4P
Marketing mix służy do promowania niektórych produktów. 4P marketingu mix to Produkt, Cena, Miejsce i Promocja, które można bardziej szczegółowo opisać jako Produkt – co jest reklamowane? Cena – ile to kosztuje? Miejsce – gdzie jest dostępny produkt? Promocja – w jaki sposób produkt reklamowany jest za pomocą reklam czy tradycyjnych środków?
Marketing mix 7P
Marketing mix jest często postrzegany jako strategia 4P, ale niektórzy eksperci twierdzą, że można ją rozszerzyć do 7P. Marketing mix 7P obejmuje produkt, cenę, lokalizację, promocję, ludzi, dowody fizyczne i proces. Ta rozbudowana mieszanka marketingowa pomaga zapewnić, że firma dociera do pożądanych odbiorców, a potencjalni klienci są w pełni świadomi wszystkich cech i funkcji, jakie ma do zaoferowania ten produkt.
Marketing mix 7P został opracowany przez Philipa Kotlera w swojej książce „Zarządzanie marketingiem” i opiera się na założeniu, że przy opracowywaniu strategii marketingowej firmy muszą brać pod uwagę coś więcej niż tylko sprzedawany produkt. Wymaga myślenia o promocji, cenie, miejscu, produkcie, opakowaniu, pozycjonowaniu.
Marketing mix 4C
Marketing mix 4C to strategiczna koncepcja marketingowa opracowana przez Neila Bordena w latach 60. XX wieku. Marketing mix 4C składa się z czterech elementów: klienta, kosztów, wygody i komunikacji. Klient jest prawdopodobnie najważniejszą częścią miksu. Kolejnym ważnym aspektem jest koszt, ponieważ produkty muszą być przystępne cenowo, aby przyciągnąć klientów. Wygoda i komunikacja odgrywają kluczową rolę w tym, czy klienci korzystają z produktu lub usługi; jeśli trudno jest uzyskać dostęp lub trudno się z nim skontaktować.
Powinieneś zacząć od zrozumienia oczekiwań klienta. W ten sposób zidentyfikujesz najważniejsze elementy swojego produktu – to, co oferujesz, sugeruje, jak może rozwiązać ich problemy. Cena produktu powinna być uzgodniona dla obu stron, z uwzględnieniem ewentualnych kosztów dostawy oraz czasu dostarczenia produktu. Mówimy tutaj głównie o firmach działających cyfrowo. Pamiętaj, że Twoi klienci e-commerce bardzo cenią wygodę – powinieneś wziąć to pod uwagę, chcąc zastosować 4C marketingu.
Jaką koncepcję marketingu mix wybrać?
Każda firma potrzebuje innej strategii i dlatego istnieje wiele modeli marketingu mix. 4Ps to jedna z najbardziej klasycznych i uniwersalnych opcji. Organizacje, które łączą sprzedaż offline i online, często polegają na przeglądaniu w sklepach, z potencjałem fizycznych dowodów. Wówczas jest to uważane za jeden z wariantów 7P Marketing mix.